Ny strategi vedtatt av årsmøtet

I helga vedtok årsmøtet i NFFO det nye strategien for de neste tre årene.
– Vi ønsker med dette å bli en enda tydeligere organisasjon, sier styreleder Aage Borchgrevink.

20220326 nffo årsmøte 017 lite
Fra årsmøtet til Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening og Det faglitterære fond.

I helga var 230 delegater samlet til årsmøte i NFFO og Det faglitterære fond. Det første, fysiske årsmøtet på tre år fant sted på hotellet Radisson BLU i Oslo sentrum. Blant sakene som kom opp under årsmøtelørdagen var foreningens nyutarbeidede strategi for 2022-2025 – og som ble vedtatt av et samlet årsmøte.

Les hele strategien her

Lang prosess

Aage Borchgrevink var glad saken gikk gjennom.
– For styret er det veldig greit med et operativt dokument med konkrete mål. Da blir det også mye enklere å måle om hvorvidt vi oppnår det vi arbeider med.
Han forteller at arbeidet med strategien har vært en langvarig prosess.
– Det bygger på det tidligere handlingsprogrammet, men vi har gått gjennom det hele på nytt fra i fjor sommer og utover. I første omgang var det nestleder Inger Sverreson Holmes og jeg som arbeidet med det, så ble resten av styret involvert utover høsten og vinteren. Jeg vi berømme administrasjonen som har bidratt med innspill og generalsekretær Arne Vestbø som har ført det i pennen.

Kunnskapsorganisasjon

Hovedmålene i den tre-årige strategiperioden er som følgende:

  1. Ha flere enn 5600 medlemmer og et lavere aldersgjennomsnitt enn i dag
  2. Heve faglitteraturens status i kunnskapssektoren
  3. Forbedre vilkårene for å skrive og oversette allmenn sakprosa
  4. Bidra til at flere skriver sakprosa for barn og unge
  5. Systematisere og utvide kunnskapsgrunnlaget for NFFOs arbeid

– Alle disse henger sammen, men jeg vil dvele litt ved det siste punktet – viktigheten av å bygge NFFO som en kunnskapsorganisasjon, sier Borchgrevink.
– Dette handler ikke bare om våre forfattere og oversettere som kunnskapsprodusenter, men også om kunnskapen vår organisasjon besitter om feltet og bransjen. For å verve nye og yngre medlemmer, må vi vite mer om hva de trenger. Vi ønsker å framskaffe tall og fakta knyttet til vårt arbeid som er gode å ha på bordet når vi skal nå ut til aktører ipolitikk og bransje. Vi tror på at et godt arbeid innenfor dette feltet vil bidra til å heve faglitteraturens status og betydning, sier Borchgrevink.

Motta vårt nyhetsbrev

Våre adresselister er strengt konfidensielle og deles ikke med uvedkommende. Alle nyhetsbrev vi sender ut inneholder en avmeldings-link og du kan når som helst melde deg av.