Hvem kan søke?
- Alle som har et prosjekt av faglitterær karakter som skal skrives på norsk eller samisk kan søke Aktualitets- og debattstipend.
- Du kan søke stipend selv om du ikke er medlem av NFFO.
- Du kan også søke stipend selv om du ikke har skrevet og utgitt en sakprosabok.
- Utgivelsen må kunne utgis innen seks måneder etter søknadsdatoen. Utgivelsesdato skal bekreftes av forlag ved utgivelse på et ordinært forlag eller av trykkeri ved selvpublisering.
Til høyre på siden finner du stipendets grunnlagsdokumenter. Les disse nøye før du søker. Her står det blant annet at du kun kan søke dette stipendet én gang til samme prosjekt. Se også Ofte stilte spørsmål.
Hvordan søker jeg?
- Du søker ved å fylle ut søknadsskjema i brukerportalen Stipend- og vederlagsportalen. Hvis du tidligere har søkt om medlemskap eller stipend har du allerede en bruker i Stipend- og vederlagsportalen. Har du glemt brukernavn eller passord, kan du få dette tilsendt. Det får du ved å trykke på siden som heter «Stipend og vederlag» på NFFOs fremside og så velge Stipend- og vederlagsportalen. Her må du velge «Logg inn» og så trykke på «Glemt passordet ditt?» under innloggingsfeltet. Dersom du har endret e-postadresse, kan du kontakte administrasjonen på stipend@nffo.no.
- Hvis dere er flere som søker stipend til samme prosjekt skal dere levere en felles søknad for alle søkerne. Alle medsøkere må også registrere en bruker i Stipend- og vederlagsportalen før søknaden sendes inn.
- I tillegg til søknadsskjemaet skal du sende inn en prosjektbeskrivelse på maks 4 sider, og eventuelt en tentativ innholdsfortegnelse til bokprosjektet.
- Søker du støtte til din første sakprosabok, må du legge ved en tekstprøve. Dersom det er flere søkere på et prosjekt, må alle debutanter legge ved egen tekstprøve. Tekstprøven skal være på 1–3 sider og bør være et utdrag fra prosjektet du søker støtte til. Hvis du søker om stipend til et tegneserieprosjekt kan du legge ved arbeidsprøver eller skisser.
Hva må jeg ha med i prosjektbeskrivelsen?
- Redegjør for prosjektets allmenne og faglige interesse, form og innhold. Her er det fint om du viser hvordan det endelige resultatet ditt bringer noe nytt til allmennheten eller er viktig av andre grunner.
- Forklar hva du ønsker å bruke stipendet til og hvorfor stipendet er viktig for å kunne gjennomføre arbeidet.
- Beskriv hvordan du kommer til å jobbe for å realisere prosjektet, hvorfor det er sannsynlig at det blir en utgivelse og vis hvordan et prosjektstipend kan gjøre ditt arbeid bedre.
- Skriv kort og konsist! Husk at komiteen vurderer kvaliteten i prosjektbeskrivelsen. Søknaden må overbevise når det gjelder innhold, struktur og framstillingsform.
Hva skjer etter at jeg har søkt?
- Du vil motta en automatisk kvitteringsepost etter at søknaden er sendt inn gjennom Stipend- og vederlagsportalen.
- Søknaden din blir først formelt behandlet i administrasjonen. Noen ganger trenger vi mer informasjon fra deg for å kunne behandle søknaden din. I slike tilfeller vil vi kontakte deg gjennom Stipend- og vederlagsportalen og be om dette.
- Du vil få beskjed hvis søknaden din oppfyller kriteriene for å søke på stipendet. Da blir søknaden din formelt godkjent og sendt til stipendkomiteen for videre behandling. Du får beskjed om dette på epost. Hvis søknaden ikke oppfyller kriteriene for å søke på stipendet, vil du motta et formelt avslag. I slike tilfeller har du mulighet til å anke det formelle avslaget.
- Når søknaden sendes til stipendkomiteen, vil den bli fordelt og behandlet av to medlemmer av stipendkomiteen. Etter komiteens behandling vil du få beskjed om du har fått tildelt stipend eller ikke.
- Du vil normalt få svar på søknaden en måned etter at søknadene er oversendt komiteen.
Hva skjer etter at jeg har fått stipend?
- Du mottar et tildelingsbrev på epost sammen med en avtale og beskjed om at du må laste opp signert avtale og legge inn betalingsopplysninger i Stipend- og vederlagsportalen innen gitt frist.
- Du får pengene utbetalt normalt i løpet av tre måneder etter at du har sendt inn søknaden.
- Dersom du ikke fullfører prosjektet innen seks måneder, må du ta kontakt med administrasjonen.
- Når prosjektet er avsluttet må du registrere utgivelsen og sende inn sluttrapport via Stipend- og vederlagsportalen. I tillegg skal du sende et fysisk eksemplar av utgivelsen til Det faglitterære fond. Postadresse: Postboks 172 Bogstadveien, 0323 Oslo.
- Administrasjonen behandler sluttrapporten og utgivelsen i tråd med gjeldende retningslinjer for stipend og vurdering av utgivelser. Ved behov legges saken frem for styret i Det faglitterære fond.