Full fest for debutantene – og alle andre!
Det ble debutant-bonanza i NFFO torsdag, med over 40 debutanter på seminar. Og etterpå var det treff med 400 forfattere og oversettere, under foreningens årlige hagefest.
Det gror godt i den norske bokheimen, og hver vår og høst er det påfyll av nye arter. NFFO inviterte til debutantseminar i foreningens lokaler i Oslo, hvor over 40 deltakere fikk høre mer forfatteryrkets irrganger og muligheter. Reidar Müller snakket om hvordan du kan skaffe oppdrag på boka di, Kagge-forlegger Cathrine Sandnes snakk om bokideer og hvordan disse kan utvikles og NFFOs styreleder Aage Borchgrevink snakket om hva foreningen gjør for forfatterne og hvordan du kan skaffe penger til skriving.
Bokas merverdi
Det spennende med faglitterære forfattere er at de kommer fra mange ulike samfunnsområdet. Debutanter er intet unntak.
Vi huket tak i fire av sorten under hagefesten – som enstemmig positive i sin dom over debutantseminaret.
– Jeg synes spesielt det første foredraget var veldig bra, sier Mette Alstad, forfatter av God soppjakt, utgitt på Kagge forlag.
– Dette med å skaffe en merverdi når du har brukt så mye tid og energi på å skrive bok, ved å fortsette å bruke den informasjonen du har innhentet, for å tjene mer penger og kunne leve av å være forfatter.
Læremiddelforfatter Kari Anna Sandvik debuterte i fjor med Tegn som støtte til tale for alle i barnehagen.
– Nå er det litt annerledes for oss i læremiddelsektoren, når du vet at bøkene står på en pensumliste og man trenger ikke å selge seg så mye inn. Men samtidig har det vært en del forespørsler om foredrag, som jeg kanskje ikke har hatt så lyst til. Men jeg kjente nå med dette seminaret at jeg fikk mer inspirasjon til å faktisk si ja til forespørslene.
Hard virkelighet
Cathrine Bergan, medforfatter av Skolebibliotek som læringsarena (Cappelen Damm), var aller mest begeistret for Cathrine Sandnes og hennes budskap.
– Jeg har prøvd å motivere meg for en bok nummer to denne våren, og det har vært veldig tungt. Derfor var det så spot on det hun sa, om hvordan forfatter og redaktør kan jobbe med et idékonsept sammen. Det er akkurat hva jeg trenger nå. Hun solgte seg selv inn veldig godt, må jeg si, sier Cathrine og ler.
– Å være bokdebutant i 2024, hvor hard er den virkeligheten?
– Den er veldig hard, sier Øystein Milli, som debuterte med Orderud på Kagge forlag i 2020.
Nå har jeg allerede kommet opp, da. Men alt her på seminaret er fortsatt veldig bra og veldig relevant å få høre. Jeg lærte meg raskt etter debuten, var at det var ikke bare å skrive boka, lene seg tilbake, la forlaget fikse alt det andre med salg og markedsføring og bare vente på at pengene kommer inn. Du må jobbe med det, underveis og i alle faser av en utgivelse. Så jeg er veldig med når det snakkes om å skaffe en merverdi for boka du utgir.
Men det er ikke alltid er øs-pøs og pumpe ut informasjon som skal til heller. Mette Alstad legger til:
– Jeg har en ganske stor følgebase på sosiale medier, som har vært min vei inn mot det å få skrevet en bok. Og der er det en balansegang om ikke la det handle om boka hele tida. Dette er folk som jeg er relevant for med andre ting enn bok. Så dette med å gi verdi til noen som er interessert i å høre på mine budskap, uten at du skal pushe bok – men samtidig med at du skal faktisk pushe litt også – den er vanskelig, synes jeg. Derfor er det flott å komme til et seminar som dette, møte andre og høre hvordan de gjør det, sier Mette Alstad.
Nytt seminar
NFFOs Arne Vestbø gledet seg stort over både debutantseminar og hagefest.
– Det er alltid kjekt å treffe medlemmene, og naturligvis de som forhåpentligvis kommer til å bli det – nemlig debutantene. Vi er veldig glade for at så mange kom, og de vil få god oppfølging av oss framover. NFFO kan tilby både et sosialt og faglig fellesskap, i tillegg til alle de andre gode medlemsfordelene. Debutantseminaret var en suksess som skal gjentas, sier Vestbø.