oktober
5.

Prosalong i Stavanger: Alfred Fidjestøl om Georg Johannesen

Hvordan skrive om fenomenet Georg Johannesen? Hør hvordan Alfred Fidjestøl har gjort det.

Img 5517 (1)

Det er mange som har ventet lenge på biografien om Georg Johannesen, etter at han døde på svøm i Egypt julaften 2005. Dikteren som med Ars moriendi eller de syv dødsmåter (1965) i følge kritikerne skrev den beste norske diktsamlingen i forrige århundre, og som med oppfølgeren Ars vivendi eller de syv levemåter (1999) ble innstilt til Nordisk Råds litteraturpris.
Han som gjendiktet Brecht til norsk, og gjorde Tu Fu til noe av det vakreste norske språk som noen gang er laget. Han som debuterte med den sterke kjærlighetsromanen Høst i mars (1957) og som ble anmeldt for blasfemi for teaterstykket Kassandra (1967).
Han som løftet essayet og retorikken frem i den norske offentligheten og i akademia igjen, i siste halvdel av 1900-tallet. Han som ofte også ble kalt den mest taleføre nordmann gjennom tidene, skarp og nådeløs, med forkjærlighet for paradokser og ekvilibristiske tankesprang. Han som mente sine egne kritikere var dumme; de hadde ikke forstått at «alt jeg har skrevet er sitater – og det er et sitat av Walter Benjamin». Ateisten som mente Bibelen var verdens beste bok.
Bergenseren som var så kritisk til Norge og norsk åndsliv og politikk at han laget bøkene Om den norske tenkemåten (1975), Om den norske skrivemåten (1981), Rhetorica Norvegica (1987) og Romanen om Mongstad (1989). Som liten opplevde han krigen i Bergen på nært hold og kunne seinere knapt snakke om det uten å felle tårer. Han var følelsesmennesket som sa at «innerst i mitt hjerte har jeg min forstand». Det var også han som ble fengslet for militærnekting, ekskludert fra Arbeiderpartiet og som var sentral ved etableringen av Sosialistisk Folkeparti (forløperen til SV).
I tillegg var han maler, som like gjerne malte på dører og skap som på lerret. Et uendelig fascinerende menneske som ofte var på tvers av sin samtid, som biografen Alfred Fidjestøl fremhever på bokens vaskeseddel. Det er en tøff jobb på alle vis, å skrive frem dette livet. Fidjestøl har funnet frem til en rekke nye kilder. Vi snakker om biografens utfordringer og biografiens muligheter.

Alfred Fidjestøl i samtale med Jan Inge Reilstad, regionkontakt i NFFO, festivalsjef Stavanger sakprosafestival samt filosofi- og vitenskapsfestivalen Wonderful World.

Motta vårt nyhetsbrev

Våre adresselister er strengt konfidensielle og deles ikke med uvedkommende. Alle nyhetsbrev vi sender ut inneholder en avmeldings-link og du kan når som helst melde deg av.