Nå kan du bli en enda klokere lærebokforfatter!
Fredag 27. september inviterer NFFO alle læremiddelmedlemmer til høstsamling.
– Et matnyttig kurs, lover norsklektor, redaktør og forfatter Jorunn Øveland Nyhus.
Er du lærebokforfatter? Da bør du sin er NFFO-medlem få dette arrangementet på radaren!
Nå inviterer vi nemlig til en egen samling for lærebokforfattere, i lokalene i Uranienborgveien 2 i Oslo. Om du ikke har anledning til å være fysisk til stede – kan du følge møtet direkte gjennom strømming.
Møtet kan følges digitalt – du finner lenke for strømming i oppslagstavla i medlemsportalen
h2. Papir vs skjerm
Jorunn Øveland Nyhus er norsklektor ved Hartvig Nissen skole i Oslo, og redaktør i LNU (Landslaget for norskundervisning) og medforfatter av læremiddelbøkene Intertekst.
Sammen med lektor og førsteamanuensis Jannike Ohrem Bakke ved Universitetet i Sørøst-Norge har hun satt sammen seminarprogrammet.
– Det har vært viktig for oss å lage et program som kan være relevant for alle lærebokforfattere, både forfattere av norskverk og matematikkverk. Det skal være matnyttig – for eksempel med konkret tips til hvordan bruke KI i egen skriving – og det skal gi faglig påfyll i form av foredrag om hva som kjennetegner gode læremidler.
– Et siste perspektiv har vært å belyse den «evige konflikten» mellom papir og skjerm. Kort oppsummert: Et matnyttig høstkurs med faglig påfyll for alle lærebokforfattere – uavhengig av fag.
– Hva vil du si er det mest brennende problemstillingen for en lærebokforfatter i Norge i dag?
– Jeg tenker det er to hovedutfordringer for lærebokforfatterne i Norge i dag, og de henger på et vis sammen: Hvilken plass har den felles læreboka i en skole der kravene om økt tilrettelegging av elevenes individuelle læringsprosess møter KI og digitale læringsplattformer?
Håpet lever!
– Hvordan bør NFFO jobbe framover med disse spørsmålene?
– NFFO bør jobbe for å styrke rettighetene til forfattere av digitale læremidler. De bør også følge opp hvilke konsekvenser bruk av KI i læremiddelproduksjon får for forfatterne.
– Læremiddelsektoren preges av teknologiske nyvinninger innenfor KI og digitale læremidler. Er det egentlig noe håp for den fysiske læreboka?
– Klart det er håp! Som lærer opplever at jeg flere elever leser mer konsentrert når de får lese på papir, ikke skjerm. Det produseres et mylder av utrolig spennende og lærerike digitale læringsmidler, men for mange nettsider, læringsstier, apper og portaler kan føre til «skjerm- og læringsfatigue». For mange elever blir det motiverende å forholde seg til en fysisk bok – dette er det jeg skal sette meg inn i! Det oppleves konkret, oversiktlig og overkommelig, sier Jorunn Øveland Nyhus.
Viktig grunnpilar
– Vi er allerede i god gang med å jobbe med de spørsmålene Jorunn stiller her. Og vi lover også full trøkk framover på læremiddelfeltet, lover NFFOs generalsekretær Arne Vestbø.
– Nå i høst jobber vi med innspill til alle partienes programmer for neste stortingsperiode som skal vedtas til våren. Vi vil også jobbe på i forbindelse med statsbudsjettet for 2025, sammen med både Forleggerforeningen, Utdanningsforbundet og andre relevante aktører, om å bedre situasjonen. Læremidlene er en svært viktig grunnpilar i det norske demokratiet, og det må politikerne forstå, sier Arne Vestbø.