– Nøkkelen til lesing er skolen
– Læremiddelsituasjonen i norsk skole bør kartlegges. Og Regjeringen må styrke skolebibliotekene, skriver NFFOs Arne Vestbø i VG i dag.
VG publiserer i dag en replikk fra NFFO i en pågående debatt om leselyst blant ungdom.
Generelsekretær Arne Vestbø skriver i sitt innlegg:
Det er lett å dele bekymringen til adm dir. Ingeborg Volan i Bokklubben, som i en kronikk i VG skriver om den lave leselysten blant barn og unge. Kultur- og likestillingsminister Annette Trettebergstuen (Ap) svarer i en replikk at regjeringen for lengst har begynt arbeidet med å mobilisere fordi leselyst er så viktig for demokratiet.
NFFO er enig med kulturministeren i at god lese- og tekstforståelse er en forutsetning for å klare seg i et digitalisert kunnskapssamfunn. Nettopp derfor må også kunnskapspolitikken i mye større grad inkluderes i og ta eierskap til arbeidet med leselyststrategien. Nøkkelen til leselyst er å sørge for at alle opparbeider seg en grunnleggende lesekompetanse. Denne ferdigheten utvikles aller best i skolen, der alle barn hører til, uavhengig av sosial og økonomisk bakgrunn. Skolen – både elevene og lærerne – må derfor settes i sentrum for leselystsatsingen til regjeringen. Og dersom den skal lykkes, må den omfatte alle typer litteratur, ikke minst læremidler. Læremidlene forholder elevene seg til hver eneste dag og i de aller fleste skoletimer, og tilegning av kunnskap forutsetter gode leseopplevelser.
Vi har to klare oppfordringer til det videre arbeidet:
- Regjeringen må sørge for at læremiddelsituasjonen i norsk skole blir kartlagt, og være sikker på at norske kommuner gir alle elever tilgang på læremidler av høy kvalitet, både digitalt og på papir.
- Regjeringen må styrke skolebibliotekene. Hvert skolebibliotek må være godt utstyrt, tilby lange åpningstider og ha utdannet fagpersonell til stede. I tillegg må Kulturrådets innkjøpsordning til skolebibliotek utvides og gjøres permanent. Dette vil sørge for at god sakprosa og skjønnlitteratur blir gjort tilgjengelig for barn over hele landet.