Ny sjekkliste for etikk i sakprosaen
Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFFO) lanserer nå etisk sjekkliste for sakprosaen.
– Vi mener lista kan bidra til høyere kvalitet i norsk sakprosa, sier Arne Vestbø, generalsekretær i NFFO.
Diskusjoner og debatter om etikk i sakprosaen har vært en gjenganger i media og hos bokbransjens egne. Høsten 2018 publiserte tidsskriftet Prosa Simen Sætres essay Forlagenes etiske føleri, der han etterlyste etiske retningslinjer for sakprosaen. I kjølvannet av Sætres artikkel organiserte NFFO flere medlemsmøter om etikk i sakprosa våren 2019.
Dette avdekket et behov både hos forfattere og forlag om å få utarbeidet et verktøy til bruk arbeid med etiske problemstillinger knyttet til bokutgivelser.
Sjekklista som nå foreligger er utarbeidet av en arbeidsgruppe nedsatt av administrasjonen i NFFO. Den har bestått av: Jon Gangdal (leder), Anne Bitsch, Trygve Aas Olsen, Bjørn Olav Jahr og Marianne Egeland.
Her kan du lese sjekklista
Er du medlem i NFFO? Velkommen til medlemsmøte om sjekklista 25. februar klokka 19.00, i NFFOs lokaler i Oslo.
Les mer her for mer informasjon om medlemsmøtet
– Sjekklista er en rekke spørsmål som skal inspirere forfattere – og gjerne forlagsredaktørene deres – til å tenke mer på etiske problemstillinger når de skriver og utgir bøker. Sjekklistas spørsmålsform gjør den også egnet til gode, offentlige diskusjoner om etiske spørsmål knyttet til sakprosautgivelser, sier Arne Vestbø.
Han understreker at liste ikke skal virke hemmende eller gjøre forfatterne mer forsiktige.
– Tvert imot kan den legge til rette for at forfatterne blir mer dristige og utfordrende. Men bøkene forfatterne skriver, skal være mest mulig profesjonelt gjennomført, også i etisk forstand, sier Vestbø.
– Forfattere, forlag og offentlighet får med dette et felles utgangspunkt for diskusjonene om sakprosaverk. Sjekklista vil ikke føre til færre diskusjoner i seg selv, men vi tror samtalen kan bli mer reflektert, treffsikker og gjennomtenkt. NFFO mener derfor sjekklisten også kan være et viktig verktøy for kritikken og den offentlige diskusjonen om litteratur, sier Arne Vestbø.