På sporet av den tapte inntekt

Hva må du gjøre, og hvilke rettigheter har du som forfatter og oversetter hvis du har tapte inntekter i koronatiden?
NFFOs juridiske rådgiver Francisca Aas gir deg rådene du trenger.

Francisca Aas, juridisk rådgiver i NFFO.

Det er mange problemstillinger å forholde seg til for forfattere og oversettere i disse dager. Ei heller har verken oppdragsgivere eller myndigheter bildet krytallklart foran seg, i denne uforusigbare pandemiperioden.
Men et sted må du jo begynne. Så, Francisca – hva må forfattere og oversettere gjøre som et første steg, om de har tapte inntekter. Hvor skal de henvende seg først?

– Første steg er å ta kontakt med NAV. Det er ingen hemmelighet at det har eksplodert med henvendelser hos dem så jeg ville sjekket ut NAVs hjemmeside i stedet for å prøve å nå frem i en telefonkø. NAV har de siste ukene oppdatert hjemmesiden sin daglig i tråd med tiltak som er blitt presentert av myndighetene, sier Francisca Aas.
Dersom man er helt i villrede på hvor man bør starte så anbefaler hun å sjekke ut NAVs «koronaveiviser». (hyperlenke)
– Her kommer det opp egne bolker for «selvstendig næringsdrivende eller frilansere», «jeg er permittert», «jeg har sendt søknad og lurer på hva som skjer nå», «jeg trenger forskudd på dagpenger» m.m. Herifra kan man navigere seg frem til aktuelle kompensasjonsordninger og veiledninger.

– Svært mange av NFFOs medlemmer har en såkalt kombinasjonsinntekt. Hvordan stiller disse i forhold til rettigheter fra NAV?
– Med «kombinasjonsinntekt» menes de som mottar lønn fra en fast jobb og som samtidig får honorar for formidlingsvirksomhet. Foredrag og lignende. Myndighetene har ikke kommet med konkrete tiltak som retter seg mot de med kombinasjonsinntekt og NAV har derfor ingen ordninger for disse foreløpig.
– Flere av kunstnerforeningene har de siste ukene lagt press på myndighetene og understreket viktigheten av at en ordning for de som tilhører denne gruppen. Forhåpentligvis vil myndighetene snart komme med konkrete tiltak for denne kunstnergruppen.
– Hvor mye av inntektstapet sitt får man dekket?
– For noen uker siden presenterte myndighetene en kompensasjonsordning for selvstendig næringsdrivende og frilansere. Ordningen gjelder for de med personinntekt fra næring eller oppdrag over 0,75G (cirka kr. 75 000), som har mistet hele eller deler av denne inntekten som følge av corona-utbruddet. Dette er personinntekt som ikke gir rett til dagpenger.
– Kompensasjonsordningen beregnes på bakgrunn av den faktiske næringsinntekten man har hatt tidligere og regnes ut litt forskjellig for selvstendig næringsdrivende og frilansere:

Selvstendig næringsdrivende:

Kompensasjonsgrunnlaget for selvstendig næringsdrivende beregnes som hovedregel med utgangspunkt i næringsinntekt de siste tre inntektsårene. Det skal her tas utgangspunkt i pensjonsgivende årsinntekt fra næring fra og med 2017. I tilfeller hvor lignet inntekt ikke er representativ, kan søker oppgi inntekt fra senere år som grunnlag for beregningen.

Frilansere:

Kompensasjonsgrunnlaget for frilansere beregnes som hovedregel ut fra et gjennomsnitt av inntekten som er rapportert til Skatteetaten via a-ordningen de siste 12 månedene før mars 2020. For nyetablerte frilansere kan en kortere periode legges til grunn.

– Kompensasjonen skal dekke opptil 80% av 6 G (ca. kr. 600 000). Dette utgjør ca. kr. 480 000 for et samlet år. Ytelsen betales ut per måned.
Merk at for selvstendig næringsdrivende og frilansere som også har arbeidsinntekt og/eller rett til dagpenger, sykepenger eller omsorgspenger, trekkes dette fra grensen på 6G. Det kan altså ikke gis kompensasjon på et grunnlag som er større enn differansen mellom 6G og summen av de ovennevnte inntektene, forteller Aas.
– Ordningen omfatter de som har hatt bortfall av inntekt 16. mars eller senere. Kompensasjonen gis fra og med dag 17 etter inntektstapet. Man må søke etterskuddsvis for inntektstapet måneden før, slik at NAV får vite om eventuelle inntekter den måneden søknaden gjelder for.
– Søknadsfunksjonen for denne ordningen skal i følge NAV være på plass i begynnelsen av mai. NAV selv sier at de som søker om den nye ordningen, vil få detaljert veiledning underveis i søknadsprosessen.

– Hva med de som nå har fått oppdrag avlyst på grunn av korona, og ikke får utbetalt honorar. Har de rett på å få utbetalt fullt honorar?
– Mange har nok hørt uttrykket «force majeure» bli nevnt mye de siste ukene. Dette er et avtalerettslig prinsipp som omfatter de omstendigheter som ikke er under menneskelig kontroll, som har som konsekvens at et oppdrag ikke kan gjennomføres, og som ikke kunne forutses av partene da avtalen ble inngått. I slike tilfeller fritas begge parter fra sine forpliktelser etter avtalen.
– Det er viktig å bemerke at force majeure gjelder som et generelt avtalerettslig prinsipp og derfor gjelder sjølv om det ikke står noe om dette i avtalen. Dersom et oppdrag blir avlyst på grunn av force majeure, innebærer det at du ikke har krav på betaling for den delen av oppdraget som per dags dato ikke er utført. Du kan imidlertid ha krav på betaling for den delen av arbeidet som er utført frem til oppdraget ble avlyst, for eksempel forberedelser eller lignende.
– Dersom et oppdrag kan utsettes, i stedet for å avlyses, bør dette etterstrebes.

Kilder:
nav.no
creokultur.no

Motta vårt nyhetsbrev

Våre adresselister er strengt konfidensielle og deles ikke med uvedkommende. Alle nyhetsbrev vi sender ut inneholder en avmeldings-link og du kan når som helst melde deg av.