Skjermbrukutvalget bekrefter behovet for læremiddelsatsing
Skjembrukutvalget er enig med NFFO: ber staten vurdere om det bevilges nok til læremidler.
– Myndighetene må følge opp utvalgets anbefaling, og sørge for at alle elever har tilgang til gode og oppdaterte lærebøker og digitale læremidler, sier NFFOs generalsekretær Arne Vestbø.
Mandag 11. november ble NOU-en Det digitale (i) livet – Balansert oppvekst i skjermenes tid presentert. Det var det regjeringsoppnevnte Skjermbrukutvalget ledet av Robert Steen som presenterte rapporten, og overleverte den til kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun, barne- og familieminister Kjersti Toppe og statssekretær i Helse- og omsorgsdepartementet, Usman Ahmad Mushtaq.
Skjermbrukutvalget skal gi et bedre kunnskapsgrunnlag om hvordan barn og unges skjermbruk i barnehage, skole og fritid påvirker helse, livskvalitet, læring og oppvekst.
Utvalget har blant annet disse anbefalingene til myndighetene:
• Utvalget støtter tiltakene i regjeringens Strategi for digital kompetanse og infrastruktur i barnehage og skole. Strategien bør følges opp så raskt som mulig og det bør gis nok ressurser til å følge opp tiltakspunktene.
• Staten bør vurdere om dagens nivå på det totale tilskuddet til læremidler i skolen, er tilstrekkelig til å gi elevene et variert tilbud og læreren reell metodefrihet til å velge mellom analoge og digitale læremidler.
• Utvalget støtter tiltakene i regjeringens leselyststrategi Sammen om lesing, inkludert tiltakene som skal styrke leseopplæringen i skolen, styrke skolebibliotek og skape bedre balanse mellom skjerm og trykte bøker i skolen. Utvalget støtter også tiltaket om å opprette en ny tilskuddsordning for å bidra til økt samarbeid mellom barnehager og folkebibliotek til at barnehagebarn for bedre tilgang til bøker.
Krever langsiktig finansiering for å endre lese- og skjermmønster
– Utvalgets anbefalinger er i tråd med innspill vi har hatt til Storting og regjering gjennom flere år, sier NFFOs generalsekretær Arne Vestbø.
– Så håper vi myndighetene følger opp anbefalingene fra utvalget. Regjeringens intensjoner om satsing på lesing er lite verdt om det ikke følges opp med nok ressurser. Det var positivt at revidert statsbudsjett i mai ga oss 300 friske millioner kroner til fysiske lærebøker. Men det er ikke tilstrekkelig for å tenke at verken leselyst eller alternativer til skjermbruk er sikret med dette. Det må en dypere, strukturell satsing til om det skal gi retning til en varig endring i lese- og skjermmønstrene hos barn og unge. Og det koster, sier Arne Vestbø.
NIFU-rapport avdekket kritisk læremiddelmangel
En rapport NFFO fikk utarbeidet av NIFU i fjor, viste at stadig flere skoler i hovedsak baserer seg på digitale læremidler. Rapporten avdekket at bare 19 prosent av grunnskolene hadde læremidler i alle fag, og at stram økonomi var hovedårsaken til manglende innkjøp. Særlig bekymringsfullt var det at hele 26 prosent av skolelederne i grunnskolen mente skolene i for stor grad baserer seg på digitale læremidler.
– Dette underbygger viktigheten av at Skjermbrukutvalget nå støtter vårt krav om å vurdere om dagens tilskuddsnivå er tilstrekkelig for å sikre reell metodefrihet mellom analoge og digitale læremidler, sier Vestbø.
Skjermbrukutvalget
Regjeringen har nedsatt et utvalg som skal gi et bedre kunnskapsgrunnlag om hvordan barn og unges skjermbruk i barnehage, skole og fritid påvirker helse, livskvalitet, læring og oppvekst. Der utvalget avdekker at særlige utfordringer er tilstrekkelig godt dokumentert, skal utvalget gi innspill til politikkutvikling og gi råd om behovet for tiltak.