Teppet opp for bærekraftsbiblioteket
4. mai er det premiere for FN-prosjektet Bærekraftsbiblioteket, der norske barn og unge nå får egne boklister for å forstå verden rundt oss bedre.
FNs bærekraftsmål er en plan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene på verdensbasis innen 2030. Norge har forpliktet seg til å delta.
Bærekraftsbiblioteket vil gi barn over hele Norge en litterær tilgang til refleksjon over utviklingen av samfunn, økonomi og natur, og sammenhengen mellom omverdens- og verdensforståelse. Prosjektet er en norsk versjon av FNs Sustainable Devlopment Goals Book Club, og er tilpasset barn i alderen 6-12 år.
Se introduksjonsvideo med Liv Gulbrandsen:
Biblioteket består av 17 boklister med oppfølgingsmateriale, hvor hver liste er knyttet til ett bærekraftsmål. Hver bokliste ledsages av et oppfølgingsmateriale for voksne som viser hvordan man kan snakke om bøkene man har lest, forslag til andre typer aktiviteter og hvordan de kan forberedes, og viser hvordan man med utgangspunkt i den aktuelle boka kan reflektere over bærekraftsmålet og hva man selv kan gjøre.
Les mer om prosjektet og hvilke bøker som er med her
Forfatteren Anne Karin Sæther har vært NFFOs representant i arbeidet, og har bidratt til å utforme listene og sørget for at sakprosaen er godt representert.
– Det finnes stadig mer sakprosa for barn, så det var ganske lett å finne gode, relevante sakprosabøker. Vi har for eksempel bøker om likestilling, klima, dyr og natur.
– Andelen sakprosa i forhold til skjønnlitteratur vil variere fra mål til mål, men for noen av bærekraftsmålene ender vi nok opp med en overvekt av sakprosa, sier hun.
Bøker til de første fem bærekraftsmålene lanseres først, og så fylles det på med boklister til de andre målene etter hvert, slik at alle målene er dekket innen skolestart i august.
Boklistene er delt inn i aldersgruppene 6-8 år, 8-10 år, 10-12 år, og organisert slik at det er lett å finne titler som passer for barn med ulike lesekompetanser. Til hver bokliste gis det informasjon om hvordan de foreslåtte aktivitetene kan forberedes, mer informasjon om bærekraftsmålet, samt angivelse av hvilke deler av læreplanverket det aktuelle materialet kan innpasses under og hvordan.
Dette er et prosjekt som engasjerer barna, styrker deres tro på seg selv som samfunnsaktører, og gir dem verktøyene de trenger for å delta i samtaler om stadig mer aktuelle temaer.
Skoler, bibliotek og andre organisasjoner inviteres nå til å delta i prosjektet.
Påmeldingen åpner 4. mai på www.fn.no/bærekraftsbiblioteket
Informasjon til skolene
Bærekraftig utvikling er et av tre tverrfaglige temaer som preger det nye læreplanverket, gjeldende fra høsten 2020. Gjennom Bærekraftsbiblioteket vil barna få en litterær tilnærming til dette temaet. Gjennom de litterære samtalene får de en metode til å reflektere over hva bærekraft og bærekraftig utvikling handler om.
Hvilke deler av læreplanverket det aktuelle materialet kan innpasses under og hvordan er tydelig markert i oppfølgingsmaterialet.
For et det skal være enkelt å planlegge og ta i bruk Bærekraftsbiblioteket er det en oversikt over omtrent hvor lang tid det vil ta å gjennomføre samtale- og aktivitetsopplegget for hvert mål. Lærere vil også finne informasjon om hvordan bøkene kan knyttes til læreplanene.
De som står bak
Den Norske Forleggerforening har tatt initiativet til Bærekraftsbiblioteket, men overlatt utformingen til Norsk barnebokinstitutt som har samlet et stort, ideelt barnelitteraturfaglig miljø til å delta i utviklingsarbeidet.
Koordineringen av arbeidet er lagt til et sekretariat, opprettet for dette formålet.
Samarbeidspartene består foruten de to nevnte organisasjonene av Norsk Bibliotekforening, IBBY Norge, Norsk Forfattersentrum, Norsk Oversetterforening, Norsk Faglitterær Forfatter- og Oversetterforening, Norsk Litteraturfestival, Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere, Leser søker bok, Foreningen !les, Bokklubbene, forskningsmiljøet NaChiLitCul ved Høgskulen på Vestlandet, Lillehammer UNESCO Litteraturby og FN-sambandet.