Nå starter NFFOs nye sakprosakampanje!
Mandag 14. oktober starter NFFO opp kampanjen Velkommen til virkeligheten. Sakprosareklame slik du kanskje ikke har sett den før.
Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFFO) skal i samarbeid med Norsk Bibliotekforening (NBF) i høst gjennomføre kampanjen Velkommen til virkeligheten, som en del av Bokåret2019.
Gjennom utstillinger, stuntaksjoner, framstøt i sosiale medier og ulike reklameframstøt ønsker vi å øke leselysten til folk i alle aldre og spre bevissthet om rikdommen innenfor norsk og oversatt sakprosa. Kampanjens visuelle uttrykk er utarbeidet i samarbeid med designbyrået Kord.
Se vår ferske kampanjeside her
Kampanjen møter du på følgende ulike steder:
- Oppsøkende virksomhet på sentrale, offentlige møtesteder på ti utvalgte steder i Norge, i perioden 14.-20. oktober. Studenter går rundt på offentlige steder og henvender seg til forbipasserende med korte, konsise meldinger, énlinjere som du kan se inne på vår kampanjeside.
- Utstillinger og bokbad i norske bibliotek høsten og vinteren 2019/2020. Alle 403 norske bibliotek har mottatt plakater og annet materiell.
- Promotering av kampanjen i perioden 14.-20. oktober 2019, på elektroniske reklameboards i 80 norske kjøpesentre, 30 ganger i timen i åpningstiden.
- En digital plattform for prosjektet på hjemmesiden til NFFO (nffo.no), med oversikt over aktuell litteratur og henvisning til bibliotek for videre lesning. Vi har utarbeidet en anbefalt leseliste med norsk sakprosa, basert på innkjøpte titler gjennom innkjøpsordningen fra de siste fem årene. På siden vil det også være henvisning til liste over stipendbøker NFFO har støttet de siste årene. Denne listen er under utarbeidelse, og er ikke komplett.
– I dette prosjektet er det et hovedpoeng å få leserne direkte inn til bøkene, sier Arne Vestbø, generalsekretær i NFFO.
– Ved å velge ut énlinjere fra 50 norske sakprosabøker, viser vi hvordan sakprosa kan være gøy og tankevekkende å lese. For kanskje noen har vært forledet til å tro at faglitteratur er traust og kjedelig?
Kampanjen er NFFOs bidrag til Bokåret 2019. En av foreningens oppgaver er å fremme faglitteratur i det norske samfunnet, og gjennom denne kampanjen viser vi at sakprosaforfattere ønsker å nå fram til et bredt publikum med kunnskap formidlet i bokform.
– Store deler av norsk bokbransje kommer til å være i Frankfurt denne uka. Men nesten alle norske lesere forblir hjemme i Norge. Dermed benytter vi anledningen til å fremme et utvalg av den fantastiske sakprosalitteraturen vi har å by på. Kall det gjerne et kupp på hjemmebane!, sier Vestbø.