Tillitsvalgt i NFFO
Linn Stalsberg
– Forfattere med faste jobber begriper ikke hvor sårbare vi frilansere er, sier Linn Stalsberg.
Navn: Linn Stalsberg
Bosted: Oslo
Alder: 52
Siste bok: Krig er forakt for liv. Et essay om fred (Res Publica, 2024)
Verv i NFFO: I komiteen for aktualitetsstipend
– Hva er den fremste kampsaken du ønsker å jobbe for i NFFO?
– Som frilanser er det umulig å ikke være opptatt av økonomien til frilans-sakprosaforfattere. Jeg mistenker at andre med mer faste jobber innimellom bøker ikke helt begriper hvor sårbare vi er. Ikke bare når det gjelder inntekt, men også det faktum at frilansere ikke har tilgang på verken sykepenger, pensjonspoeng, feriepenger eller annet som kommer med lønn og ansettelser. Skal vi ha dette må vi betale svært dyre private forsikringer.
– Denne saken er ikke bare viktig fordi frilansere har utgifter som alle andre, men den er svært viktig i et ytringsfrihetsperspektiv. Frilans-stemmer uten bindinger til institusjoner eller velgere, er viktige i alle samfunn, men skal man tørre å snakke fritt og kritisk i samfunnet og skrive bøker i samme ånd, må man være trygg på at man ikke risikerer hus og hjem eller økonomiske sanksjoner som konsekvens.
Jeg mistenker at andre med mer faste jobber innimellom bøker ikke helt begriper hvor sårbare vi er. Ikke bare når det gjelder inntekt, men også det faktum at frilansere ikke har tilgang på verken sykepenger, pensjonspoeng, feriepenger eller annet som kommer med lønn og ansettelser.
– Hva må gjøres for å øke leseferdighetene og leselysten til unge mennesker?
– Å skape fysiske rom for bøker, der barn og unge kan være uten å ha tilgang til telefonene sine, eller andre skjermer, men er helt skjermet fra dette og kan finne ro. For eksempel ved at skolene tilbyr mobilfrie stille timer i klasserommet eller biblioteket.
– Jeg sier dette om unge fordi jeg tror mange av oss voksne sliter med akkurat den samme fristende digitale distraksjonen og trenger tilsvarende rom. Kanskje sammen med ungene våre? Flere steder i samfunnet burde ha mobilhotell ved inngangsdøra: som biblioteker, teater, museer, kinoer. Jeg tror det ville gi oss alle frihet.
– Når det gjelder yngre lesere skal vi ikke være redde for å introdusere dem for noen av de store klassikerne. Min erfaring er at de slår an like mye som det nye og kule.
– Har du et godt skriveråd som funker?
– Å bare jobbe på. Tenke som en håndverker. Et ord av gangen. Tårer og tenners gnissel om det ikke går. Plutselig kommer en flyt. Å vente på inspirasjon er for de færreste. Jeg tror ikke engang jeg vet hva det er.
– Hvilken sakprosabok vil du stå fast i heisen med?
Karl Marx’ Kapitalen. Så kom jeg kanskje gjennom hele en gang for alle, dersom heisen sto fast et døgn eller to.
– Hvordan ser den perfekte skrive/oversettedagen ut for deg?
– En dag uten andre mennesker eller forstyrrelser av noe slag, kanskje på fjellet og da jeg er på et sted i boken jeg føler jeg vet hva jeg driver med.
– Finnes det en sjanger du ikke har skrevet i?
– Jeg skulle gjerne forsøkt å skrive en roman. Det virker for meg krevende på en annen og ny måte enn sakprosa, med en enda større nærhet til språket, kanskje, og med utforsking av egen fantasi og forestillingsevne.
– Dessverre krever dette tid og penger jeg ikke har. Fordelen med å skrive sakprosa er nettopp stipendene vi kan søke i forkant, sier Linn Stalsberg.