Ukas NFFOer
Anne Lene Johnsen
Anne Lene Johnsen gir matteangsten et ansikt. Og fyker med det rett opp til bestselgerlista.
Ukas NFF-er Anne Lene Johnsen og medforfatter Elin Natås har med sin bok Hvordan fatte matte nådd store lesergrupper denne våren, med en beroligende gjennomgang av mattefaget. Boka omtales som «en revolusjonerende matteguide», og den stikker hull på myten om at pugging er måten å bli god i matte på. Ved å heller rette opp i «grunnmuren» kan du hjelpe barnet å oppnå fantastisk fremgang.
– Du og din medforfatter svever altså høyt oppe på bestselgerlista for tida, med Hvordan fatte matte. Er du overrasket over suksessen, eller er det for deg en bekreftelse på at det ligger et permanent, nasjonalt mattematikktraume der ute?
– Det er litt av begge deler: Vi vet at det er mange elever der ute som sliter, og som ønsker seg løsninger; dette ser vi hver dag i jobbene våre, hvor vi møter barn som er frustrerte og foreldre som er fortvilte og desperate etter å hjelpe barna sine. I tillegg er det jo bare å se på resultatene fra skolene; karaktersnittet i matematikk er rekordlavt, og det er også stort frafall i videregående skole.
– Samtidig har jeg sett hvor gode resultater Elin (som er spesialpedagog) har med elevene hun jobber med, og at løsningen ligger nettopp et annet sted enn det mange foreldre – og lærere, kanskje? – naturlig nok tenker. Min utfordring som forfatteren av boka, var å nettopp klare å få formidlet dette budskapet slik at det nådde fram til foreldre som kan ha nytte og glede av det. Det ser det ut som vi har klart, og det er jeg først og fremst veldig takknemlig for, for det er så enormt mange barn som sliter mer enn de burde, og med denne boka kan foreldrene få redskaper til å hjelpe dem et veldig godt stykke på veien.
– Behovet er tydeligvis heller ikke bare nasjonalt: Hvordan fatte matte er solgt til både Sverige, Finland og Danmark, og vi har fått et bud fra Japan!
– Er dette en bok for foreldre eller funker den best for barn?
– Boka er til den voksne, altså til den som skal hjelpe eleven. Det er de voksne som har ansvaret for barnas læring, og ikke barna selv. Vi skrev den i utgangspunktet med tanke på foreldre for å vise hva de selv kan gjøre for barna sine – attpåtil uten at de trenger å være gode i matematikk selv. Men mange lærere har også gitt oss tilbakemeldinger på at de har hatt stor nytte av den, for de er jo også frustrerte når de ikke klarer å hjelpe elevene sine og at de ikke “kommer i mål", som de sier.
– Og dette er ikke en vanlig “leksehjelpbok", men en bok hvor vi fokuserer på årsakene til at barna sliter med å forstå matematikken: Da er det noe de ikke har lært som de hadde trengt å lære før de får forklart matten. I boka viser vi hva den voksne skal gjøre for å hjelpe eleven (uansett alder på eleven!) til å få på plass grunnmuren som gjør at det deretter blir lettere å lære matematikken. Vi oppfordrer faktisk til at noe av det du som voksen kan si til barnet ditt, er at om det er noe barnet ikke skjønner, er det fordi noen ikke har lært dem det ennå. Da blir barna veldig lettet, og slipper å tro det er dem det er noe galt med.
– Mange har kanskje minner om vanskeligheter med matte fra barndommen. Og – her spør jeg for en venn – hvordan skal han komme over det når han da skal lære bort faget til sine barn igjen? Angst, nærmest. Sier min venn.
– Hils din venn og si at han er i veldig godt selskap. Om han selv ikke har fått lære det han trengte i bunnen for å forstå matte, og dermed ikke har mestret det, er det ikke det granne rart han har angst for faget. Det er en av de fine tingene med den undervisningen vi presenterer i Hvordan fatte matte: Vi begynner ikke med matten! Vi begynner med å lære grunnlaget som kommer forut for matten. Og dette er noe du – jeg mener; din venn – garantert kommer til å klare helt fint å gjøre sammen med barna. Og når man har det rette grunnlaget for å forstå, blir det også lettere å skjønne matematikken.
– En stor fordel også for barna, er at de har heller ikke fått denne type “undervisning" før, og har dermed ikke opplevd manglende mestring ennå – da har de heller ikke angst for den. Vi er veldig opptatt gjennom hele boka av at man hele tiden skal sikre at eleven mestrer det dere jobber med, og da blir det også moro.
– Nye bokprosjekter du vil fortelle om?
– Ja, gjerne! Jeg sitter jo med manus til langt oppover øra om dagen, for å rekke deadline på det som blir en veldig koselig og nydelig julegavebok om spill og gleden ved å være sammen (uten iPad og mobiltelefoner) og kose seg med de gode, gamle, nostalgiske spillene (og noen nye). Den er inspirert av min egen barndom og fryd over å spille. I tillegg til det sosiale og morsomme i å spille sammen, er det jo også mye lærerikt i å spille. Og i spill kan man også få trent mye på matematikk, for eksempel ved å sørge for å være den som fører skåren! I tillegg kommer vi (forlaget og jeg) ut med en ny versjon av en barnebokhit jeg ga ut for mange år siden – Barnas store IQ-bok – men som ikke lenger er i salg, bortsett fra noen få eksemplarer jeg selv har i min egen nettbutikk. Dette er en hjernetrimbok for barn fra 5 til 12 med mange morsomme oppgaver, aktiviteter og også tips til de voksne.